shutterstock

Van 19 tot en met 21 maart is de grootste zonne-energie vakbeurs van Europa. Meer dan tweehonderd bedrijven uit ruim 25 landen laten hier het neusje van de zalm zien op gebied van zonne-energie. Wij spraken alvast met vier van hen: ABB Europe, Enphase Energy, Stulz en Panasonic. Hoe belangrijk is deze beurs voor hen en wat laten ze zien op de beursvloer? 

Een relatieve nieuwkomer op de beurs is het bedrijf ABB. Zij waren er in 2018 voor het eerst bij en dat beviel zo goed dat ze weer present zijn. ,,De beurs is sterk gesegmenteerd en heeft voor ons de juiste doelgroep,” vertelt Hans Boks, product marketing specialist. ,,Het zijn intensieve dagen, maar zeer effectief. Wij willen niet alleen laten zien wat we in huis hebben, maar horen ook graag van onze klanten wat hen bezighoudt en hoe wij daar op in kunnen spelen.” Met een heel gamma aan producten is ABB aanwezig. Zoals de meest krachtige stringomvormers voor zonnepanelen met een vermogen van 175 kW, gelijkspanningschakelaars en alle componenten die je nodig hebt bij zonnepanelen. ,,Wij leveren alles van sun to socket, ofwel van opwekking tot stopcontact. Daar zijn wij uniek in. Daarnaast organiseren we een aantal kennissessies.” ABB investeert veel in onderzoek en innovatie.  Een belangrijk speerpunt de komende jaren is de ontwikkeling van eigen opslag met batterijen voor klein zakelijk, woningen en wijkopslag. ,,In de toekomst zal het energietarief per uur variëren. Op stille momenten betaal je weinig, op drukke momenten de hoofdprijs. Dat maakt het interessant en rendabel om je zelfopgewekte energie op te slaan en in te zetten op piekmomenten.”

Veiligheid is hot
Ook Enphase Energy legt zich toe op zonne-energie. Zij leveren alles wat komt kijken bij de installatie van zonnepanelen, zoals micro-omvormers, enlighten monitoringssoftware en opslagproducten. ,,Solar Solutions is voor ons de belangrijkste beurs in de Benelux. Wij zijn met name actief in de residentiële markt waarbij Nederland de grootste markt is in Europa,” legt marketing directeur Robert Gruijters uit. ,,We delen graag onze visie en oplossingen met onze klanten en nieuwe opdrachtgevers. Al onze producten zijn bij ons op de stand te zien en te ervaren. We organiseren ook diverse workshops over bijvoorbeeld de installatie van ons Enphase-systeem.” Op de vraag welke ontwikkelingen gaande zijn die Enphase nauwlettend in de gaten houdt, antwoordt Gruijters: ,,2019 is het jaar van het klimaat. Wij zijn onderdeel van die energietransitie. Veiligheid is een hot item in Nederland. Omdat we als industrie volwassen zijn geworden, behandelt de pers ons ook als volwassen. Gaat er ergens iets mis met een zonnepaneel, dan staat het meteen op de voorpagina. Wij investeren daarom veel in veiligheid van onze producten en kunnen dan ook zeggen dat we het meest solide en betrouwbare systeem verkopen met het hoogste rendement.”

Innovatieve regeltechniek
Een andere interessante partij is het bedrijf STULZ. Zij  is dit jaar aanwezig om haar nieuwste producten en ideeën te laten zien. Van de nieuwste warmtepompen tot de meest innovatieve regeltechniek van Mitsubishi Heavy Industries. ,,De doelgroep van deze beurs sluit naadloos aan op die van ons,” vertelt Sebastiaan Brouwer. ,, Het is een mooie mix. Voor ons is het met name het verder uitbouwen van onze naamsbekendheid en leads genereren. Van origine zijn wij een datacenterkoelingsbedrijf. Maar wij leggen ons ook toe op warmtepompen en maken een combinatie van comfortkoeling en warmtepompen. Er zijn maar weinig bedrijven die net als wij totale klimaatoplossingen bieden.” STULZ werkt veel samen met installateurs. Daarbij gaan zij verder dan alleen de verkoop van producten. ,,Wij zien ons veel meer als partner van installateurs. Daarom hebben wij nu ook onze eigen STULZ Academy waar we de opleiding Medewerker Operationele Techniek Klimaatbeheersing verzorgen.” Bezoekers van de STULZ stand worden getrakteerd op de nieuwste technieken in de vorm van warmtepompen zoals de Hydrolution, en de Q-ton van Mitsubishi. ,,Beide warmtepompen werken nog efficiënter en leveren weer meer energiebesparingen op.”   

Nieuwste generatie warmtepomp
Wie nog meer nieuws op gebied van warmtepompen wil zien, kan ook een bezoek brengen aan de stand van Panasonic heating & cooling. Op haar stand toont zij de nieuwste generatie warmtepomp met het nieuwste koudemiddel R32. ,,Deze nieuwe luchtwaterwarmtepomp introduceren wij graag op de beurs,” licht productmanager Ildert Burghout toe. ,,Het levert nog meer efficiency op en is lager in onderhoudskosten wat interessant is voor de eindgebruiker. Bovendien voldoet deze pomp aan de meest recente wet- en regelgeving.” Voor Panasonic is de beurs hét platform om bezoekers en dus potentiële klanten het totaalpakket te laten zien op gebied van pv en warmtepompsystemen. ,,Panasonic wordt nog vaak geassocieerd met consumentenelektronica. Maar we zijn veel meer dan dat en gebruiken de beurs om meer naamsbekendheid te krijgen. Je spreekt veel mensen in relatief korte tijd. Bovendien is duurzaamheid een hot item en deze dagen zijn dan ook een ideale gelegenheid om te tonen wat onze bijdrage daar aan kan zijn. “

ABB – www.abb.nl
ABB is wereldwijd marktleider op het gebied van transmissie en distributie van elektriciteit, proces- en productieautomatisering, gebouwen, installaties, elektrische, elektronische en installatietechnische producten en systemen. Onderzoek en innovatie staat voorop al 130 jaar lang. Nu werkt zij hard aan de toekomst van de industriële digitalisering met twee duidelijke waardeproposities: elektriciteit van elke willekeurige elektriciteitscentrale naar elk stopcontact brengen en industrieën automatiseren van natuurlijke hulpbron tot eindproduct. Naast drie R&D vestigingen heeft ABB Benelux twee fabrieken in de Benelux. De fabriek in Ede (Nederland) maakt laagspanningscomponenten. De fabriek in Jumet (België) produceert condensatoren voor Power Quality Products. 

Enphase Energy – www.enphase.com
Wij zien het als onze missie om zonne-energie naar een hoger niveau te tillen, naar een situatie waarin wij hiermee kunnen voorzien in de totale energiebehoefte van onze planeet’. Zo valt van hun website enphase.com te lezen. Ze groeien hard. Hadden zij in 2016 nog drie procent marktaandeel, nu ligt dat rond de twintig procent. Hun klanten zijn huiseigenaren, particulieren en bedrijven. Een van hun bekendste systemen is het Enphase IQ systeem. De meest slimste en eenvoudigste tot nu toe. Makkelijk te installeren voor installateurs en dankzij het plug & play concept eenvoudig in gebruik. 

STULZ – www.stulz-benelux.com
STULZ is ‘s werelds toonaangevende leverancier van oplossingen van de energie-efficiënte temperatuur en vochtigheid management technologie, specifiek voor bedrijfskritische applicaties.STULZ producten koelen efficiënt datacenters, telecommunicatie systemen en productieprocessen, ze koelen magnetische resonantie tomografie (MRT) systemen, schakelkasten en bureaus. Maar het bedrijf gaat verder en profileert zich als partner voor klimaatoplossingen. Het assortiment omvat producten in de precisie koeling, comfort, comfortkoeling, bevochtiging en warmtepompen.  STULZ voert daarin de merken van Mitsubishi Heavy Industries, CAREL en REMKO. 

Panasonic – www.eu-solar.panasonic.net
Met meer dan 30 jaar ervaring en activiteiten in meer dan 120 landen over de hele wereld is Pansonic één van de marktleiders op het gebied verwarmingsoplossing en turn-key airconditioningsystemen voor zowel woningen, middelgrote gebouwen zoals kantoren en restaurants als grote gebouwen. . Panasonic levert met een divers netwerk van productie- en R&D-faciliteiten innovatieve producten op basis van state-of-the-art technologieën die wereldwijd de norm voor airconditioners zetten. Deze wens om te excelleren heeft Panasonic de internationale marktleider gemaakt. Panasonic heeft tot doel de nummer 1 Groenste Innovatie Bedrijf in de elektronica-industrie te zijn. Dat wil zij realiseren door innovaties waarbij duurzaamheid hét centrale uitgangspunt is.